Mental hälsa och CBD

Överskuggar den fysiska hälsovården mental hälsa?

“Vad mental hälsa behöver är mer solljus, uppriktighet och mer öppen konversation.” – Glenn Close

Jag hoppas att detta inlägg kommer motivera dig att ta hand om din mentala hälsa med ännu lite mer engagemang!

Nordic Oil önskar dig en härlig Mental Health Awareness Month! 😊

Fotokredit: Gerd Altmann

Institutionella ramar för mental hälsa

År 1949 inrättade National Association for Mental Health i USA, Mental Health Awareness Month, som observeras i maj varje år. Deras mål var att öka medvetenheten om vikten av mental hälsa och fira återhämtning från mental sjukdom, genom media, händelser, aktiviteter och distribution av material som kunde vägleda och beröra miljoner amerikaners liv.

  • Välkomsterbjudande
  • På Nordic Oil välkomnar vi nya kunder med en nykundsrabatt på 12%!
  • Använd rabattkoden „12NORDIC"

Och NAMI (National Alliance on Mental Illness) – är USA: s största gräsrotsorganisation för mental hälsa som ägnas åt att stödja, tjäna och behandla psykisk sjukdom.

Enligt WHO lider en av fyra av världens befolkning av olika psykiska, beteendemässiga, neurologiska störningar, drogmissbruk, epilepsi, demens, utvecklingsstörningar, schizofreni och stressrelaterade störningar.

Rationaliteten bakom detta är att förbättrad sjukvård och framsteg inom medicinska anläggningar ökar livslängden vilket har medfört en ökning av befolkningen som i sin tur tvingas utsättas för sjuklighet till följd av psykiska problem. WHO rapporterar också att den mentala delen av hälsan har försämrats.

För att ta itu med denna fråga initierade WHO Nations for Mental Health år 1995, genom FN:s system som syftar till att hantera mental hälsa i undertjänta populationer.

Alarmerande statistik

Fotokredit: Clint Post

1) Enligt en studie innehållande fakta och siffror om mental hälsa i världen;

  • 264–300 miljoner individer världen över lever med depression;
  • 284–300 miljoner lever med ångestrelaterade störningar;
  • 46–60 miljoner lever med bipolär affektiv störning;
  • 20–23 miljoner lever med schizofreni;
  • 16 miljoner lever med ätstörningar.

2) Världsbankens utvecklingsrapport uppskattade att 8% av den globala bördan av funktionshinder och sjuklighet i världen beror på psykiska och neurologiska störningar och 42% på beteendemässiga sjukdomar.

3) En studie med fokus på psykisk sjukdom: finns det verkligen en global epidemi? Rapporterar siffror baserade på Institute for Health Metrics Evaluation (IHME) att:

  • Under 300 miljoner människor världen över led av ångest,
  • 160 miljoner människor från en allvarlig depressiv störning,
  • 100 miljoner från dystymi,
  • 971 miljoner människor lider av någon form av mental störning
  • Och demens är den snabbast växande psykiska sjukdomen

Känner du av marknadsföringseffekten om främjande av fysisk aktivitet i näringslivet?

I detta sammanhang vill jag hänvisa till en intressant forskningsstudie.

Å ena sidan ökar företag sin uppmärksamhet på att ge friskvårdsbidrag och implementera medarbetarprogram som främjar sunda nivåer av fysisk aktivitet på arbetsplatser såsom tillhandahållande av gymmöjligheter, företagsmedlemskap på hälsoklubbar, uppmuntring till sportaktiviteter osv.

Dessa förändringar i tillvägagångssättet inom arbetskulturen genomförs ofta för att kompensera frånvaro, minska sjukfrånvaro, hälsovårdskostnader eller funktionshinder m.fl. som ofta uppkommer till följd av mycket stillasittande arbete och återkommande press för att öka arbetseffektiviten och minimera redundans osv.

Å andra sidan kan vi samtidigt observera den växande fitnessbubblan. Ökningen av hälsoklubbar och gym världen över har påverkat människors efterfrågemönster avsevärt. Från år 2009 till 2014 ökade till exempel antalet gym från 128 500 till 183 000 världen över.

Europa har den näst största mängden gym, 9000 i Tyskland, 6600 i Italien, 6000 i Storbritannien, 41 000 i Nordamerikas majoritet i USA (den största gymmarknaden i världen).

Fotokredit: Benjamin Balazs 

Den terapeutiska rollen för cannabidiol i mental hälsa

Enligt en studie från 2020 om den terapeutiska tillämpningen av CBD för behandling av psykiatriska störningar, rekommenderar man att man använder CBD för behandling av schizofreni, social ångest och autismspektrumstörning (ASD) och ADHD. Och ett antal tillgängliga studier rekommenderar även CBD för sömnlöshet, ångest, bipolär sjukdom, posttraumatisk stresstörning och Tourette syndrom.

Det finns ett växande forskningsintresse som har specialiserat sig på att studera specifika receptorer och de terapeutiska effekterna av medicinsk cannabis vid hantering av olika störningar.

Resultatet av studien betonar policyutveckling och en drivkraft för läkemedelsforskning inom detta område för att skapa bättre och bredare möjligheter för storskalig forskning.

I en studie från 2019 fick deltagarna i uppgift att göra ett offentligt tal inför publik. De hade intagit CBD före sitt uppträdande och resultaten visade att de hade minskade stressnivåer. I en annan studie visade 47 vuxna som diagnostiserats med ångest också en snabb minskning av symtomen.

Det breda användningsområdet av CBD gör det mycket mångsidigt för behandling och en billigare kostnad än traditionella mediciner.

Noteringar från statistik och forskning

Omfattande forskning har motbevisat de tidigare stereotypa ofullständiga bedömningarna om CBD, och har börjat bevisa dess terapeutiska fördelar. Detta har lett till att många länder har börjat ta sig an CBD-baserade mediciner för att behandla ett brett område av medicinska tillstånd.

Sammanfattning

  1. Förstå hur ECS och CBD fungerar på vår kropp.
  2. Att bara vara tacksam och ha uppskattning för livet och de människor runt omkring dig kan ha fantastiska fördelar på din mentala hälsa.
  3. Öka din medvetenhet om olika mentala hälsoproblem och tillåt dig själv att söka hjälp, diskutera och ha en öppen konversation med vänner och familj.

Några kostnadsfria hjälpmedel som främjar god mental hälsa:

  • Skratta högt, även om det är någon liten dum sak. Dölj inte dina spontana känslor. Var aldrig rädd för att bli dömd. Lev för dig själv.
  • Vi är nu vana att skicka textmeddelanden istället för att prata. Utveckla modet igen och öva på att tala öppet. En psykolograpport visade att 90% av människor skicker saker som de inte vågar säga personligen som textmeddelande istället.
  • Observera människor runt omkring dig, vare sig det är din vän eller familjemedlem. Om du märker någon förändring i deras beteende eller humör, prata med dem, gå den extra milen för att förstå dem.
  • Att sjunga och lyssna på musik minskar ångest och förändrar hur du uppfattar världen omkring dig.
  • Ge gåvor till dina vänner eller ge en hjälpande hand. Goda handlingar medför lycka och kan höja ditt humör såväl som andras och också få dig att känna dig viktig.
  • Att göra andra lyckliga är den största lyckan man kan uppleva.

Mark Twain citerade ”Av allt jag har tappat bort saknar jag mest mitt sinne.”

Vad kommer du göra för att stötta din mentala hälsa? 🙂

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *