Nutidens sömnbesvär

Sammanhängande sömn av god kvalitet är den enskilt viktigaste processen för regenerering av kropp och själ. Under de periodiskt återkommande lätta och djupa sömnfaserna inom sömncykeln varierar också frekvensen av hjärnaktivitet. Under denna tid lagras och bearbetas dagens erfarenheter och känslor. Tillväxthormonet som utsöndras på natten säkerställer rekonstruktion av skadad vävnad. Detta sker huvudsakligen under de två första djupa sömnfaserna. Här talar man om kärnsömn, för här sker de viktigaste integrationsprocesserna i hjärnan.

Otaliga fysiska och psykiska sjukdomar är förknippade med sömnstörningar. De vanligaste kortsiktiga konsekvenserna av för lite eller oregelbunden sömn är: immunförsvaret försvagas, minskad fysisk och psykisk förmåga, koncentrationssvårigheter samt försämrad förmåga att lagra nya kunskaper till följd. De långsiktiga konsekvenserna av sömnberövande är bland annat högt blodtryck och därtill ökad risk för stroke, diabetes och hjärtinfarkt. Även depression, svagt immunförsvar, förlust av libido kan förekomma och är ofta direkt relaterade till sömnstörningar.

Dessa sömnstörningar kan ha många orsaker. Fysisk, känslomässig eller mental stress leder bland annat till central nervspänning och ökad produktion av stresshormonet kortisol. Kronisk smärta som oftast är intensiv på kvällarna gör det svårt att somna. Det allt mer intensiva surfandet framför olika skärmar fram till sent på kvällen försenar också kroppens egen produktion av melatonin och därmed möjligheten att utnyttja den grundläggande kärnsömnen.

  • Välkomsterbjudande
  • På Nordic Oil välkomnar vi nya kunder med en nykundsrabatt på 12%!
  • Använd rabattkoden „12NORDIC"

Melatonin – Kroppens egna sömnmedel

Melatonin, som är kroppens eget sömnhormon, fungerar huvudsakligen som en sömninducerare och kallas därför också natthormon och produceras av hjärnans pinealkörtel (epifys). En ökad koncentration av detta hormon i blodet initierar vilopausen i kroppen. Under kvällen minskar ljusintensiteten vilket också orsakar en ökad melatoninproduktion. För oss nordbor är detta ofta ett problem under sommarmånaderna då nätterna är korta och ljusa. Kroppen har då svårt att själv producera den mängd melatonin som vanligtvis behövs för att bibehålla hälsosamma sömnrutiner.

Under skiftarbete eller flygresor över flera tidszoner upplever många samma problem på grund av jetlag, dvs effekten av en fördröjd melatoninproduktion. Om ljusets verkan är artificiellt förlängd hämmar detta också produktionen av melatonin. Vi känner av denna effekt när vi arbetar framför dataskärmen sent på kvällarna.

Har du sömnbrist kan det mycket väl bero på just fördröjd- eller för låg produktion av melatonin. Det kan därför vara en idé att höja melatoninnivån genom att prova tillföra kroppen naturliga melatonindroppar. Melatonin skapar idealiska förutsättningar för hälsosam och rogivande sömn och hjälper dig att komma ner i varv så att du lättare kan somna och fortsätta sova under natten. Om du känner igen dig i detta eller vet med dig att du har svårt att sova kan du med fördel prova melatonin.

Du hittar vår rekommenderade produkt här

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *