Skapa din egen CBD-rutin

Cambridges ordbok definierar rutin som ”ett vanligt fast sätt att göra saker”. Om jag säger att du ska ta CBD tre gånger om dagen, 21 gånger i veckan, 84 gånger i månaden, 1008 gånger om året, skulle du känna dig bekväm med den rutinen? Kanske, kanske inte. Men det finns andra sätt!

I den här inlägget vill jag ge dig tips på hur du kan skapa en rutin som passar dig och ger dig kreativ energi som håller dig borta från enformighet och tristess. Det finns nämligen inget rätt eller fel när det kommer till CBD-dosering. Du kan med fördel prova dig fram tills du hittar en rutin som passar just dig.

CBD-rutin

Låt oss prata om hur du kan integrera CBD i din rutin. Med en frisk kropp kommer oftast ett stressfritt sinne som fungerar effektivt. Livet blir mer meningsfullt.

Det finns en intressant forskningsstudie som genomförts i vilken grad ett utövande av en rutin kan relatera till känslor av ”meningen med livet”. Enligt denna studie som genomfördes för personlighets- och socialpsykolog Bulletin 2019, drog författaren slutsatsen att leva ett liv som kännetecknades av rutiner visade sig ha ett samband med större mening i livet. Livet görs inte bara meningsfullt genom extraordinära upplevelser utan också hur vi lever vårt dagliga liv.

  • Välkomsterbjudande
  • På Nordic Oil välkomnar vi nya kunder med en nykundsrabatt på 12%!
  • Använd rabattkoden „12NORDIC"

Kosttillskott kan vara ett enormt stöd som hjälper dig till förbättrad hälsa som kompletterar din fysiska och mentala hälsa.

Foto: Alfonso Cerezo 

Hampaprodukter och extrakt påvisar om och om igen deras användbara tillämpning på olika livsstilsområden. Det finns otaliga möjligheter att kreativt omfamna CBD-produkter i din rutin. Det breda utbudet av produkter omfattar oljor, kapslar, e-vätskor, salvor, kosmetika, tuggummin m.fl. Det är omöjligt att inte hitta något som passar din smak.

Redan när du kick-startar dagen med en kopp te med CBD, tills du somnar som en baby i slutet av en hektisk dag, är CBD inte bara en del av din rutin utan också en livsstil.

Det funktionella värdet för CBD har många ansikten. Många profesionella yrkesmän, inklusive friidrott- och tävlingsidrottare, inkluderar CBD i sin rutin. Detta beror på den växande mängden kunskap om de fördelaktiga effekterna som CBD har på människokroppen. Detta har lett till uppmuntrande av lagändringar. World Anti-Doping Agency (WADA) tog bland annat bort CBD från listan över förbjudna ämnen.

Detta stora drag kan vara ett av orsakerna till att fler och fler personer också blir allt mer medvetna om CBD-produkter och deras potentiella egenskaper. De har lagt till CBD i sin vardagliga mat inklusive te, kaffe, smoothies, sallader, kakor osv. Samtidigt som fler människor också gör välgrundade val om CBD-kosmetika.

Vad är speciellt med 21 dagars-rutinen?

Maxwell Maltz, en plastikkirurg under 1950-talet, märkte ett mönster hos sina patienter som han utförde plastikoperationer på. Oavsett om det var en operation som utfördes i ansikte, näsa eller arm, observerade han att varje patient visade en tendens att vänja sig vid sitt nya utseende på 21 dagar.

Med en serie liknande observationer och erfarenheter föreslog Maltz att det tar ungefär 21 dagar för en person att bilda en ny vana. Denna upptäckt påverkade proffs från olika områden. Och tillsammans med publiceringen av sin bok Psycho-Cybernetics om beteendeförändring år 1960, blev denna nyfunna myt så populär att samhället började sprida historien och predika hur det tar 21 dagar att bilda en ny vana.

Men Maltz hade helt enkelt bara gjort några observationer från sin yrkeserfarenhet, och inte ett uttalande som att han ville berätta för hela världen. Det var bara ett mönster.

Foto: Olya Adamovich

Det finns nämligen ingen bevisad regel att man behöver exakt 21 dagar för att etablera en rutin. Sociala, kulturella, emotionella, psykologiska, geografiska faktorer påverkar också en persons mentala sammansättning.

Så hur lång tid tar det egentligen att påbörja en ny vana och göra den rutinmässig?

Enligt en studie av Phillippa Lally, en hälso-psykologforskare, som publicerades i European Journal of Social Psychology, blev 96 personer utvärderade i 12 veckor för att se hur lång tid det tog för dem att bilda en ny vana och hålla sig till den.

Resultatet av studien, från den enklaste vanan till en mer komplex vana, visade att det oftast tog mer än två månader och upp till 254 dagar, eller ännu längre. Det berodde på den enskilda personen och omständigheterna.

Slutsats

Ställ in dina egna förväntningar och jobba utifrån dem. 😊 Tvinga dig inte att hålla dig till något nummer eller följa en strikt plan. Du behöver inte vara så hård mot dig själv. Ta det lugnt! Det är vad CBD kommer att hjälpa dig med i början.

Ta en dag i taget och försök att organisera din rutin på ett sätt som gör dig lycklig. Prova dig fram! Även om du glömmer bort eller misslyckas en dag så tänk inte på det. Stig upp och prova igen! 👏

Foto: Jacqueline Macou

Jag rekommenderar verkligen att börja med en CBD-integrerad rutin som en del av din diet och observera de kroppsliga och psykologiska förändringarna som du upplever. Du kommer att känna dig mer avslappnad, få bättre kvalitetssömn och förbättra förhållandet till dig själv.

Tips för nybörjare:

  • Prova CBD i små mängder och märk förändringarna. När du hittat din individuella dos kan du börja planera din egen CBD-rutin.
  • Till att börja med kan du prova hampaextraherade CBD-vitaminer som anses vara ett naturligt komplement i vår diet.
  • Eller varför inte prova 5% CBD-olja som också är hampaextraherad och innehåller samtliga goda ämnen från hampa med extra tillsatta terpener. Detta är en bra start för nybörjare.
  • CBD-e-vätskor som finns i 8 olika goda fruktsmaker är ett populärt val bland nybörjare och de som föredrar att använda e-cigaretter.
  • Förutom droppar, kapslar och kristaller är även våra CBD-krämer lämpliga för alla som vill ta hand om sin hud på ett växtbaserat och naturligt sätt.

Hur ser din CBD-rutin ut? 😉 Lämna en kommentar!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *