Boosta humöret med tacksamhet och CBD

Hur du förbättrar din produktivitet och livsstil med tacksamhet

Vi har alla skäl att vara tacksamma. Trots detta är tacksamheten inte alltid närvarande bland oss, kanske för att vi går igenom livet för snabbt utan att stanna upp och uppskatta det vi har. En annan orsak kan vara att vi många gånger har tvingats vara tacksamma för saker utan att faktiskt känna det och det har fått oss att avvisa eller blockera denna känsla. Att vara tacksam är att leva i ögonblicket.

Tänk på det, i det ögonblick du stannar upp en sekund för att säga: ”tack” eller ”wow, detta är vackert”, så tänker du inte på det förflutna eller framtiden, du är förankrad i nuet.

Vill du vara mer tacksam?

Här är tre möjliga sätt att anta tacksamhet som vana. Några av dessa idéer kanske verkar uppenbara för dig (hur många gånger tar vi inte hänsyn till det uppenbara?), men jag tror att förslagen kommer att överraska dig.

Låt oss börja!

  • Välkomsterbjudande
  • På Nordic Oil välkomnar vi nya kunder med en nykundsrabatt på 12%!
  • Använd rabattkoden „12NORDIC"

1. Var uppmärksam på nuet

Har du någonsin hört uttrycket ”stanna upp och lukta på rosorna?” Det är ett formspråk som betyder att stanna upp och njuta av eller uppskatta livets skönhet. För att kunna ta emot känslan av tacksamhet är det nödvändigt att stanna upp, se sig omkring och vara medveten om var du är och vad du har. Att förverkliga de goda sakerna omkring dig kräver uppmärksamhet, det är nyckeln. Ibland också tystnad.

Några förslag för att göra denna övning med att stanna upp och uppmärksamma det goda i livet kan vara:

Skriv dagbok

För en dagbok där du skriver ner tre saker du är uppriktigt tacksam för innan du går och lägger dig.

Om dagböcker inte är din grej kan du också gå med i en Facebook-grupp eller annat online-forum där man diskuterar tacksamhet och delar positiva meddelanden. Fördelen med att skriva ner och inte bara tänka på saker du är tacksam för är att dessa ord stannar kvar för alltid, de blåses inte bort med vinden eller begravs under mörka tankar.

Fyll en burk med tacksamhet

Istället för att skriva de saker du är tacksam för i en dagbok, skriv ner dem på små lappar och lägg dem i en burk regelbundet. Varje gång du känner och/eller upplever tacksamhet under årets gång, behåll den känslan i burken. Du kommer att märka glädjen när du ser hur din ”tacksamhets-burk” fylls dag för dag och återminnas stunderna.

Ta ett ögonblick av tacksamhet

Utan att skriva något kan du planera en bestämd tid på dagen där du, till exempel på morgonen, så snart du vaknar eller strax före läggdags, reflekterar över vad som har hänt under dagen.

Ställ in en påminnelse i din telefon som du kan kalla ”tacksamhet” som påminner dig en eller två gånger om dagen att det är dags att stanna upp ett par minuter, var du än är, och fråga dig själv:

Vad händer just nu som du kan vara tacksam över?

Om du kan stanna upp för att titta på ditt Instagram-flöde, varför inte ge ett ögonblick till att analysera vad som är värt att uppskatta här och nu? Hur du än föredrar att göra det på, skriva, eller bara tänka, att skapa en tackrutin kommer att ha mycket gynnsamma effekter på lång sikt. Du behöver bara välja ditt sätt… och börja göra det!

2. Uppskatta vad du redan har

Skär ned på onödig shopping. Var nostalgisk och gå igenom dina gamla saker.

Handla hemma

Vad innebär shopping i ditt hem?

I grund och botten innebär det att söka igenom alla lådor och skåp i sitt hem och rädda de fina, användbara eller praktiska sakerna som du redan har och som du kanske glömt bort att du hade. Samtidigt kan du också kasta, donera eller ge bort många saker som du inte längre vill ha.

De vackra och användbara föremål som du upptäcker när du ”shoppar hemma” kommer att överraska dig. Att handla i ditt eget hem är en övning av tacksamhet, först för att du inser att du hade vackra saker utan att veta om det och för det andra för att du återanvänder det som samlat damm.

Hur kan jag vara mer tacksam?

Leta efter saker som verkligen väcker denna känsla. Vi uppmuntrar dig att spendera några minuter med att fundera över skäl som du kan vara vara tacksam över. Ju fler desto bättre, kanske är ditt liv fullt av dem. Nyckeln till att förverkliga dessa motiv är enkel men förbises ofta: Du måste upptäcka de saker som verkligen är viktiga för dig, de som gör dig lycklig. Så vad är du tacksam för?

Viktiga takeaways

Att bara vakna upp och känna sig riktigt tacksam har fantastiska fördelar. Även om vissa dagar kan vara svårare än andra, försök att göra det till en vana att öva tacksamhet dagligen. Om du känner dig stressad över arbetsdagen framför dig, kan du faktiskt lugna ner dig själv med tacksamhet. Forskning visar att uppskattning kan hjälpa din fysiska + psykologiska hälsa, förbättrar empati + minskar aggression, förbättrar sömn + självkänsla och ökar mental styrka.

Vi är tacksamma över kvalitetshampa och CBD! Vad är du tacksam för?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *